teyye in marhale bi HAMRAHIye khezr makon

 

جامعه ایران مردسالار یا زن سالار، جامعه ایی در حال گذار،

در نقد مقاله مردان در محاق زنان نوشته رضا مهریزی 

مقاله را با دقت خواندم. کامنتها را هم تک تک مرور کردم. موضوع بسیار مهمیست و تصمیم گیری در مورد ان مخصوصا در حد کلان، بسیاری از ابعاد دیگر زندگی اجتماعی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می دهد. در فاصله سالهای 2001 و 2002 یک تحقیق یکساله را در دانشگاه ژنو حول موضوع رفرم و رنسانس در اروپا انجام دادم. یک بعد مهم این تحقیق مربوط بود به نقش زن و تغییر و تحول این نقش و نقاط قوت و ضعف در هردو جامعه سنتی و مدرن. مثلا سمیناری به نام روابط بین الملل و جنسیت توسط پیر الان رییس دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی ژنو ارایه می شد که در ان شرکت کردم. برخلاف تصور عمومی و تصور خودم ثابت شد که درصد زنان خشونت گرا در مسند تصمیم گیری، نسبت به درصد مردان خشونت گرا در این پستها کمتر نبوده است. یعنی اینطور نبوده است که در طول تاریخ هربار زنان تصمیم گیریها را به عهده گرفته اند خشونت کمتری اعمال شده باشد. در ان سمینار شواهد تاریخی از مدیریت و حکومت زنان مورد بررسی قرار گرفت. در سمیناری به عنوان کلیسا و زن نقش زنان در اصلاحات کلیسا چه زنهای صاحب قدرت که از روحانیان مذهبی مثل ارسم پدر اصلاحات مذهبی حمایت کرده اند و چه بعد ها مثلا در کانادا فمینیستهایی که در فعالیتهایی اغراق امیز کلیه ضمایر مرد انجیل را به ضمایر زن تبدیل و انجیل جدیدی چاپ کردند، مواردی بوده است که در پیشترفت اگاهی و رشد جامعه تاثیر مثبت یا منفی داشته است. اما به طور خیلی خلاصه چکیده ایی از این تحقیق را اینجا عرض می کنم. اگر ما با بررسی خصوصیتها و رفتارهای اکثریت زنان و مردان یک جامعه اماری لیستی از رفتارها را که بیشتر در زنان هست زنانه و لیستی از رفتارهای مشترک مردان را مردانه تعریف کنیم، درمی یابیم که در حقیقت از لحاظ بیولوژیکی و ژنتیکی و رفتاری زنان و مردان هردو اغلب دارای ابعادی از خصوصیات جنس مخالفشان نیز هستند. مثلا امار نشان داده است که زنان معمولا توانایی انجام چند کار با هم را دارند. بیشتر متمایل به صحبت کردن هستند. به علوم انسانی و هنر و زیباییهای ان بیشتر تمایل نشان می دهند. میزان رشد ماهیچه ها در فیزیک ایشان کمتر از مردان است. صدای نازکتری دارند...اما در میان مردان نیز هستند کسانی که برخی از این خصوصیات را به شکلی قویتر از همسرانشان دارا هستند. مثلا همین که 51% خصوصیات مردانه دارند جزو گروه مردان محسوب می شوند اما ان 49% خصوصیات زنانه نیز جزوی از طبیعت انکار ناپذیرشان است. همین مورد در مورد زنان هم کاملا صدق می کند. در اینجا با توجه به اینکه در مقاله بالا از ایات قران هم استفاده شده است مایل هستم نویسنده مقاله را به دنباله مطلب توجه دهم. قران کریم می فرماید. هن لباس لکم و انتم لباس لهن، ایشان زنان برای شما مردان چون پوشش هستند و  شما برای ایشان چون پوشش هستید... می خواهم از این ایه استفاده کنم و حقیقتی را عرض کنیم. در یک مطالعه علمی در زمینه عشق ورزی میان انسانها از لحاظ روانشناسی اثبات شده است که انسانها معمولا نه تنها به جنس مخالف خود توجه دارند بلکه به خصوصیاتی در وجود او با دیده تحسین می نگرند که خود از ان محرومند. به عبارت دیگر زوجهایی خوشبخت ترند که نقاط ضعف همدیگر را با نقاط قوت دیگری در یک روحیه همکاری تکمیل کنند. در اینجا مایل هستم از تفسیر استاد شهید مرتضی مطهری در مورد ایه الرجال قوامون علی النسا نیز استفاده کنم که البته مطابقت با تفسیر مشهور استفاده شده در مقاله بالا ندارد.   ایشان قوامون را همان تکیه گاه و نه اقا و برتر ترجمه می کنند. وباتوجه به دنباله ایه توضیح می دهند که دنباله ایه برتری بعضی بر بعضی دیگر اطلاق دارد. یعنی مونث و مذکر ندارد. برخی از مردان و بعضی از زنان در مواردی از دیگری برتری یافته اند. یونانیان باستان زن و مرد را دو قطعه یک وجود خنثی می دانستند که در ابتدای خلقت ازهم جدا شده اند و الی الابد تا همدیگر را نیابند و به دوباره به یک وجود واحد تبدیل نشوند ارام نمی گیرند. اندیشه یونانی را شما خود بهتر می دانید که از طریق ارسطو و افلاطون و منطق در حوزه های شیعی تدریس می شود و در واقع بازگشت همین اندیشه یونانی و انجیل یونانی بود که از طریق ترجمه دوباره از عربی به لاتین زلزله ایی را به نام رفرم و سپس رنسانس در اروپا رقم زد. امروز بر اساس اخرین امارها جامعه اروپا و امریکا بعد از یک دوره زیاده روی اغراق امیز در افکار فمینیستی در حال بازگشت به سمت فرمول خانواده سنتیست البته با تعادل بیشتر. یعنی به رسمیت شناختن زنانگی زن و مردانگی مرد بدون تلاش برای سلطه یکی بر دیگر، مردسالاری یا زن سالاری. به نظر می رسد برای جامعه ما نیز راهی جز گذشت از این دوره گذار نمی باشد. هرچند که می توانیم با استفاده از تجربیات دیگران اشتباهات این دوره گذار را به حداقل برسانیم.

پيام هاي ديگران ()        PermaLink;        ۱۳٩۱/۱/٤ - Mahdi HAMRAHI