teyye in marhale bi HAMRAHIye khezr makon

 

پسیکو ژنز و سوسیو ژنز، تصویر ایرانیان و اعراب

بحث جالبی پیش اومده حیفه که تو وب ننویسم. شرمنده بازم دنباله قصه ام میمونه برای دفعه بعد.

                    کدها و نشانه ها، پیش قضاوتها و ترسها

نکته اول در مورد مطلب لاله، خیلی سئوال جالبیه. راستش نوبرت الیاس یه تحلیلی داره که بهش می گه (پسیکو ژونس و سوسیو ژونس) پیدایش ساختار روانی شخصیت و پیدایش جوامع. تو این بحثش توضیح می ده که وقتی خشونتهای بیرونی، مثل جنگهای قبیله ایی یا منطقه ایی کم می شه، جامعه بصورت مدرن همراه با ارتش و نیروی امنیتی و...ایجاد می شه. آدمهایی که تا دیروز احساساتشون رو همراه با خشونت بیان می کردند و هر کدام به نوعی درحال دفاع از خود بودند. شروع به فروخوردن عواطفشون می کنند و ابراز احساسات و نفرت و علاقشون پیچیده تر می شه. تا زمانی که ترسها و نگرانیهای بیرونی درونی می شن. مثل کودکی که ابتدا از ترس پدر و مادر خود را کنترل می کند تا زمانی که این ترس از پدر و مادر درونی می شود. او خود آن را باور می کند. نمونه ایی می شود از حرکات پدر و مادر اگر چه خود از رفتارهای ایشان در عذاب بوده.

درنگاهی کلی به مباحث دینی وقتی که سرزمین مسلمانان به وسیعترین سطح خود رسیده است می بینیم که امام علی بر جهاد اکبر تاکید می کند. یعنی جنگ علیه خود. یعنی ترسهایی که در زمان جاهلیت از قبایل همسایه ویا کسی که زور بازوی بیشتری دارد وجود داشت تبدیل می شود به ترس از خود و از رفتار خود که مبادا دوچار خطا شوم.

در دانشگاه ژنو زمانی که استاد  جامعه شناسی، جوامع بعد از رنسانس (قرن ۱۷ میلادی) را در اروپا جوامع متمدن می خواند زیرا که در آنها ترس از خویشتن وجود دارددر گفتگویی خصوصی بیان اینکه در ۱۴ قرن پیش اینگونه بر (جنگ با خود) در میان مسلمانان تا کید شده، مو جب تعجب عمیق استاد شد.

اما پاسخ وی در این گفتگوی دوستانه این بود : ولی امروز جهاد(جنگ مقدس)یی را که مردم جهان(غرب) می شناسند، توسط القاعده در اینترنت و توسط رسانه های جمعی بین المللی در جهان معرفی شده است که همان کشتن بی گناهان و شهروندان غیر نظامی است !!!

باور اغلب مردم اروپا  آنطور که در این چهار سال توانسته ام بفهمم به طور واضح اینست : این پولهای عربستان سعودیست که القاعده و آنچه که تروریسم اسلامی شناخته می شود را حمایت می کند.

اما مطلب دیگر درونی شدن ترسهاست که در طی مدت زمانی نسبتآ طولانی در عمر یک فرد تبدیل به ترس و بد بینی فرد نسبت به کدها و نشانه هایی که با آن ترسها همراه بوده است می شود.

                             تصویر ایرانیان و اعراب

در مورد سئوال ساحره عزیز، شناخت مردم سوییس و فرانسه و آلمان و انگلیس و حتی دانشجویان آمریکایی که تا کنون با ایشان برخورد داشته ام. . به طوری محسوس نسبت به هویت ایرانی مثبت است.

در واقع این کشورها به نوعی فراگیرتر مقصد مهاجرت ایرانیان بوده است. و اغلب ایرانیانی که به این کشورها مهاجرت کرده اند از طبقه تحصیل کرده و متمول بوده اند که به علاوه مهمان نوازی و خون گرمی ایرانی ایشان تصویر دلنشینی از ایران برای مردم ایجاد کرده است.

این تصویر متفاوت است با تصویر مسلمانان عرب حاشیه خلیج فارس در ژنو که درامدهای کلان مراکز فساد این شهر را حتی در حد دعوت فاحشه های مرد به خانه های بزرگ و خریداری شده اشان تامین می کنند. و از طرفی تابستانهای ژنو هر کدام از ایشان با ده پانزده نفر عائله که چشم پسرهایشان از دیدن زنهای اروپایی از حدقه درامده و مشتری حشیش و ماریجوآننای قاچاقچیان اطراف دریاچه ژنو هستند و دخترهایی که در چادرهای بلند عربی و پوشیه پیچیده شده اند اما عصرها دور از چشم خانواده اما در معرض دید مردم شهر کوچک ژنو با وضعی عریانتر از اروپاییان و آرایشی غلیظ در محلهای بخصوصی از شهر در حال رقص و دلبری ظاهر می شوند.

اما در فرانسه تصویری دیگر از اعراب شناخته شده است. این تصویر اعراب مراکشی الجزایری و تونسی است. چرا که مو جهای متفاوتی از این اعراب به دنبال نیاز کارخانه های کشور فرانسه به این کشور آمده اند.

طبقه کارگری، نه چندان تحصیل کرده، نه چندان تمیز که مخصوصآ در حال حاضر فرزندان ایشان بیشتر در حاشیه شهرها زندگی می کنند. با داشتن پاسپورت فرانسوی ۵۰٪ بیکاری دارند و در نتیجه بیشتر باندهای قاچاق مواد مخدر و کالا با استثمار و قربانی کردن این دسته از جوانان هر روز ثروتمندتر می شوند. که شورشهای اخیر نیز توسط این دسته از باندهای حاشیه شهری باعث سوزانده شدن ۳۰۰۰۰ وسیله نقلیه از مردم عادی و بیگناه دیگر شد. خصارتی که بیمه نیز از پرداخت آن سرباز میزند !!

حالا بار دیگر سئوال چند روز پیش خود را تکرار می کنم، به راستی خوشبختی چیست و آیا این افراد از ایرانیان خوشبخت ترند ؟

پيام هاي ديگران ()        PermaLink;        ۱۳۸٤/٩/۱٤ - Mahdi HAMRAHI